Aktuální výročí: 23. září 1620 – Maxmilián I. Bavorský dobyl Cham (Horní Falcko)

Vyhledávání

O nás

Články

Kontakty

Novinky:

  • 19.10.10 - Doplněno hodnocení FB
  • 29.8.10 - Doplněn kalendář výročí
  • 5.7.10 - Celková změna koncepce stránek

Reklama

časopis

Přihlášení

Systémové zprávy



[CNW:Counter]
Kategorie: Osobnosti

Jacob de Gheyn II.

HistorieJacob de Gheyn II.(1565-1629) rytec a malíř se narodil v Antwerpách.


Jacob de Gheyn (1565-1629),rytina,Henricus Hondius, 1610,Rijksmuseum,Amsterdam
Jeho otec Jacob de Gheyn I, známý malíř na sklo, rytec a kreslíř ho sám naučil základům rytectví a malířství. Aby se zlepšil a získal další zkušenosti, se v roce 1585 přestěhoval do města Haarlem v severní části Nizozemí, kde se stal učedníkem v ateliéru Hendrika Goltziuse, jednoho z nejslavnějších grafiků a malířů své doby. Velmi brzy se stal výborným rytcem a získal důvěru mistra a tak brzy mohl pracovat na důležitých zakázkách. Což také ukazuje série tisků holandských vojenských činitelů v manýristických, hrdinských pózách publikovaných mezi lety 1587-1589 jako doprovod série tisků představující římské hrdiny a vojevůdce. Na těchto tiscích je Gheynovo jméno uvedeno hned vedle značky Hendrika Goltziuse.
Portrét poručíka Haarlemské městské gardy od Henrika Goltziuse,rytina,Jacob de Gheyn, asi 1589,Rijksmuseum,Amsterdam
Postavy zobrazené na těchto znamenitých rytinách byly dlouho označovány jako důstojníci gardy císaře Rudolfa II., ale nyní je zřejmé, že tyto alegorické portréty patří důstojníkům gardy města Haarlem. V polovině roku 1590 se opět stěhuje, tentokrát do města Leiden a snaží se založit si vlastní studio, kde pokračuje v rytinách samostatných vojenských postav. Tyto postavy tvořené v alegorickém duchu jsou doplněny o latinská hesla a průpovídky jednoho učence, kterého potkal pravděpodobně již ve studiu jeho učitele. Brzy je obklopen učedníky, kteří mu pomáhají s časově velmi náročnými ryteckými pracemi. Jeho učedníci jako David Bailly, Pieter Saenredam, Zacharias Dolendo, Cornelis Drebbel a Robert de Baudous byli velmi talentovaní a poté se sami proslavili jako plnohodnotní umělci. Robert de Baudous se stal Gheynovou pravou rukou a později byl rytcem nejznámějšího Gheynova díla: Cvičení se zbraněmi.
Portrét Philipa von Hohenlohe zu Langenburg (1550-1606), rytina, Jacob de Gheyn, 1590, Rijksmuseum, Amsterdam
Když byl Gheyn v roce 1593 pověřen Amsterodamskou radnicí a admiralitou zhotovením panoramatické rytiny - Dobývání města Geertruidenbergu, přišel do styku s vysoce postavenými armádními důstojníky, jako byl hrabě Phip Von Hohenlohe-Lengenburg, který si u Gheyna objednal portrét. Kontakty s dvorem Místodržícího v Haagu přinesly pověření zhotovit díla pro umělce, který rozuměl potřebám vojenského dvora pro realistické zpodobnění osmdesátileté války proti Španělsku a to jak po technické tak i heroické stránce. V roce 1597 dostal Gheyn zakázku vyrýt bitvu u Turnhoutu – první příležitost, kdy se nová armáda Holandské republiky postavila armádě španělské v bitvě na otevřeném poli. Bezpochybně tento úspěch přinesl ambicióznímu umělci možnost se setkat se synovcem Místodržícího – Janem II. z Nassau, který hrál klíčovou roli při vzniku díla Cvičení se zbraněmi.
Kolem roku 1600 Gheyn pomalu začíná opouštět rytiny a začíná se soustředit na malbu a lepty. Studio přesouvá do Haagu a v roce 1605 se stává členem Cechu sv. Lukáše tamtéž, který sdružoval význačné malíře a výtvarné malíře své doby a ve kterém setrval až do své smrti. V Haagu byl často zaměstnán zakázkami pro nejvyšší zástupce světské moci v Holandsku. Jako příklad slouží návrh a realizace na vybudování zahrady v Buitenhofu pro Mořice, Prince Oranžského, ve které byli zbudovány i dvě první umělé jeskyně - Grotty v Holandsku. Po princově smrti v roce 1625 Gheyn pracuje pro jeho bratra prince Frederika Henryho. Gheyn namaloval také jedny z prvních ženských aktů v Holandsku. Maloval i Vanitas (obrazy ukazující prázdnotu, marnost a pomíjivost života)a různé ranné podoby zátiší. Je mu připisováno kolem 1 500 maleb zahrnující i krajinky a ilustrace herbářů - vypodobnění listů, plodů atd. Pravděpodobně úspěch jako malíře způsobil, že osobně nezhotovil rytiny ve Cvičení se zbraněmi a je „pouze“ autorem předloh a producentem.
Studie aktu,kresba,Jacob de Gheyn, po roce 1605
Neptune a Amphitrite,malba,Jacob de Gheyn, po roce 1605
Žena s dítětem,kresba,Jacob de Gheyn, po roce 1605

print Formát pro tisk

Komentáře


Nebyly přidány žádné komentáře.