Aktuální výročí: 24. listopadu 1643 – bitva u Tuttlingen. Mezi vítězným císařským vojskem, které vedl Franc z Mercy a Francouzi pod vedením Rantzau

Vyhledávání

O nás

Články

Kontakty

Novinky:

  • 19.10.10 - Doplněno hodnocení FB
  • 29.8.10 - Doplněn kalendář výročí
  • 5.7.10 - Celková změna koncepce stránek

Reklama

časopis

Přihlášení

Systémové zprávy



[CNW:Counter]
Kategorie: Reálie doby

Použití peří na klobouk

SoučasnostMušketýr s pštrosím pérem za kloboukem... Záležitost, která vyvolává mnoho debat a rozporů. Peří za kloboukem ANO či NE?
Když se podíváme do drillbooků, do Wagnera nebo Klučiny, každý voják za kloboukem něco má.
Jak se na toto téma dívají představitelé Mortaigne Regimentu?

Já sem jeden z těch odpůrců peří na kloboucích obyčejných vojáků. A to všech vojáků - ať mušketýrů nebo pikenýrů či dalších. Mám více důvodů proč peří pro obyčejné vojáky nepoužívat. Důstojníci to je jiná.
Nejdůležitější důvod je ten, že jde o o samotný druh peří - v současnosti není problém díky propojenému světu získat pštrosí peří celkem za hubičku. Volavčí, které se hlavně používalo, by bylo dnes těžší sehnat, ale i to je s trochou námahy možné..
Za doby třicetileté války se asi pštrosi a volavky běžně v německých a jiných středoevropských zemích nevyskytovali, což znamená, že v dobách třicetileté války jde tohle zboží velmi, velmi těžce sehnat. Tzn. pro obyčejné vojáky prakticky nedostupné..
Peří volavčí a pštrosí, které jediné můžeme považovat za to peří o které nám na vyobrazeních jde, je jen ozdoba bez nějakého funkčního významu. Věc, která je v polních a povětrnostních podmínkách velice náchylná ke zničení. Peří demonstruje majitelovu movitost, stejně tak jako oděv samotný, zbraně a další věci jako je doprovod, kůň atd..
Peří je prostě exkluzivní záležitost. V případě že by si takovou ozdobu vzal obyčejný voják, bylo by to ve stejném příměru jako by si bezdomovec připnul do své flanelové košile manžetové knoflíčky, popřípadě, kdyby normální člověk nosil k montérkám hedvábnou kravatu. Zjevná záležitost něčeho nepatřičného. Což znamená, že pro obyčejného vojáka je nevhodné.
Ohledně knihy Třicetiletá válka od p.Klučiny: Myslím že je nádhernou ukázkou, proč by právě neměl nosit obyčejný voják luxusní peří. Pokud něco takového sledujete nebo zkoumáte, je třeba se dívat na konkrétním obrázku na atributy dané postavy co na sobě má, co rytina zobrazuje, koho zobrazuje, a nejlepší je vědět o konkrétní rytině víc informací jako je autor rytiny, jaké poměry rytina či obraz zobrazuje a z jakých poměrů a za jakým účelem daná rytina vznikla..
Klučinův soubor nezahrnuje jen třicetiletou válku - má značný přesah. Objevují se tam rytiny i z přelomu 16/17 století, což jde poznat na módě oděvů, kterou zbrazovaní lidé nosí. Na začátku knihy jsou zobrazení dustojníci-šlechtici a další členové velitelského sboru. V oddíle o pěchotě většina zobrazovaných vojáků vychází z rytin Jacoba de Gheyna nebo to jsou přímo Gheynovi připisované rytiny. Z informací co vím, a které jsem našel a dohledal - Gheyn ve svém díle zobrazuje příslušníky Haarlemské městské gardy a konrétně mu stál za vzor kapitán této gardy. Takže o zobrazení obyčejných vojáků nelze mluvit. .
Dalším důvodem je to, že tak reprezentativní dílo jakým je bezesporu dílo o cvičení se zbraněmi, sponzorované nizozemskými šlechtickými špičkami, nemůže zobrazovat obyčejné vojáky, což je vidět i na ostatním vybavení a odění těchto postav..
V kapitole o hrůzách válek se teprve dostáváme k zobrazení těch správných obyčejných vojáků. Na těch obrázcích je jasné kdo je důstojník a kdo kmán. .
.
Také je dobré se podívat na obrázky dobových malířů jako třeba kupříkladu Snayers. U jeho obrazů najdeme obyčejné vojáky. A peří prostě nemají. Neříkám že neexistují vyjímky, ale je naprosto evidentní, že peří se objevuje pouze u osob, které jsou majetné..
Dnes na našich bitvách je peří devalvováno výskytem všelijákých Drátaňanů a o obyčejného poctivého vojáka abys pohledal..
.
Result pro Mortaigne Regiment tedy zní - peří luxusního typu je přípustné od poddůstojníka výše. "Obyčejné" peří, jako je kohoutí, bažantí a podobně může mít kdokoli, pokud po tom touží.

print Formát pro tisk

Komentáře


, - odpovědět

a co lisci chvost? 21

odpověděl(a)

Po pravdě liští ohon jsem pořádně na obrázcích neviděl..možná proto že jsem po něm nepátral..ale i tak to znamená že je to asi v podstatě minoritní záležitost..Neříkám tak ani tak. Každopádně je třeba být obezřetný při každé mimo mainstreamové věci..

, ? odpovědět

a svoje péro můžu mít? 1

icon odpověděl(a)

Za kloboukem???? No to budó děfčice nadšený... 9

odpověděl(a)

to budó jeliko za kloboukem je neškodné 21